SELAMAT TAHUN BARU - 2010


Tahun 2009 telah meninggalkan kita buat selama-lamanya. Tiada apa lagi yang boleh kita bawa ke depan selain kenangan. Jika diimbas semua kenangan itu, adakalanya ia membuat kita tersenyum dan ada juga kalnya membuatkan kita menangis sendirian.

Hakikatnya, di manakah sebenar-benarnya kedudukan kita sekarang. Adakah kita tergolong di antara orang yang berjaya di dalam meniti hari yang berlalu, ataupun sebaliknya?

Kita hanya mampu, termasuk diri saya, melalui ruangan ini mengucapkan Selamat Tahun Baru seperti banyak ucapan-ucapan lain yang sudah menjadi klise. ( daripada bahasa Perancis cliche---disebut ke-li-sey- yang bermaksud ungkapan atau frasa yang cantik dan sedap didengar tetapi menjadi kosong dan hambar apabila diulangi tanpa sebarang tindakan)

Walau apa sekalipun, hidup mesti diteruskan. Kita hanya merancang hanya Tuhan yang menentukan. Setiap yang dirancang itu tidak semestinya dapat kita capai segala-galanya. Yang lepas biarkan berlalu. Setiap kesilapan yang dilalui jadikanlah sebagai pengajaran. Bukalah lembaran baru dan manfaatkanlah setiap hari-hari baru yang bakal menjelma.



0 comments:

Post a Comment